Zpátky ke kořenům 3

Zpátky ke kořenům 3

Kde tedy začít? To je jedna z nejčastěji pokládaných otázek na poradách, brain storminzích, jednáních či prezentacích. Většinou to zní asi jako: „Tak super, jsme tady, kde

začnem“. Mou okamžitou odpovědí je: „na začátku“? Byli byste překvapeni, jak dokáže tato přímá odpověď na prostou a přímou otázku vyvést vaše kolegy, partnery nebo zákazníky z rovnováhy, ale jak také dokáže následně prolomit ledy. Slib, napětí, naplnění slibu a uvolnění, troška humoru. Emoce. To je přece samo osobě několik základních pravidel marketingu. Ale pojďme pěkně od začátku.

Co je to marketing? Obecně. V současné překotné době, která je význačná přemírou čísel, dat, výzkumů, různých počeštěných nebo poangličtěných pojmů, novotvarů, patvarů a podivných názorů a analýz, je za tzv. „markeťáka“ považován téměř každý správce profilu na sociálních sítích, ať je to FB nebo Instagram či jiné nástroje. Důkazem této skutečnosti je i obsah jednoho z nástrojů marketingu, aplikovaného především v oblasti řízení lidských zdrojů a tím jsou náborové inzeráty ve všech svých podobách. Nejčastěji hledanou profesí současné doby je: „super markeťák“, „marketingový guru“, „specialista marketingu“, „marketingový génius“ a já nevím co ještě impozantního jsem se dočetl v úvodní části těchto inzerátů. Několikrát mě to opravdu zaujalo a dovolil jsem si inzerát ze zvědavosti rozkliknout. Jaké však bylo mé překvapení, když jsem se následně dočetl, a to nejen u drobných, rodinných nebo středních firem, ale i u velkých značek, že práce onoho supermana bude spočívat především ve správě sociálních sítí, postování na FB a občasná výroba a implementace krátkého videa. V mnoha případech se jedná o kombinaci super markeťáka a obchodního génia s platem od 15.000 do 175.000 měsíčně. Na jednu stranu to působí až úsměvně, druhá strana mince je však smutná.

Rychlost doby a význam onlinu je naprosto nezpochybnitelný a neotřesitelný. A i když je online dnes samostatnou a sakra vymakanou marketingovou disciplínou, je to stále součást marketingu jako celku. To, co nám umožňuje dnešní doba, je neuvěřitelné a naprosto geniální a dokonalé, všechny ty RGB, PPC, SEO, Sclicky, Google analytics, vše, co dokážeme změřit, wow. Ano, co neměříš, neovládáš. Jenže….. Někdy se přes to, abychom se pochlapili tím, co všechno můžeme a umíme měřit, zapomíná na to, že ne všechno klient, produkt, strategie, potřebuje a že i přes všechna data a ukazatele je vše ovlivněno emocemi. Je zvláštní, jak moc se dnes na emoce zapomíná a jak malou hrají roli v komunikačních strategiích. Kolik peněz by se dalo ušetřit klientovi, kdyby se do strategie a následné taktiky občas přidalo víc emocí a empatie. Ono to ve svém důsledku, míněno v kontextu s obsahovým marketingem a hrou s klíčovými slovy, má dopad i v online světě a může nás to raketově vystřelit ve vyhledávačích nahoru, i s užitím menších prostředků, než bývá obvyklé.