Marketing – Příklad dokonalé empatie

Marketing – Příklad dokonalé empatie

Skoro ve všech svých příspěvcích píši o tom, že empatie je základní kámen a svatý grál každého dobrého marketéra. Je jedno, jestli si myslíte, že umíte PPC, SEO, branding, rebranding, remarketing, guerilla marketing, inbound, copry write nebo já nevím, co ještě. Pokud nedokážete být empatičtí, umíte kulový. Tak a teď jsem spoustu z vás naštval a urazil a ponížil a jistě se zvedne vlna odporu, která povstane „jako jeden muž“ se slovy: „Co si o sobě ten blbec vůbec myslí? Kde bere tu drzost? Co je vlastně zač?“. Tak abych vás naštval ještě víc, teď právě pracuje vámi neovladatelné a pravděpodobně ničitelské ego. Což je další základní aspekt kvalitního marketéra, ale jen v případě, že se jej dokážete zbavit a občas ho zcela a zásadně potlačit. Klid, sám se v tom občas také zmítám ode zdi ke zdi. Občas přehnaně empatický, až štvu sám sebe, a občas tak egoistický, že bych si dal facku. Nejste v tom sami. O egu jsem psal minule, kdy jsem jej přirovnal k masovým vrahům dobrých strategií a nápadů.

Dnes chci psát ale jen o Empatii, a to nejen v marketingu, ale tentokrát v širších souvislostech především s ohledem na neskutečně zajímavou a inspirativní knihu, kterou napsal neméně zajímavý a inspirativní člověk Dan Ariely. Jistě, všichni víme, co to empatie je. Je to je umění vidět svět očima těch druhých. To nás učí na škole, ale i život sám. Čím empatičtější člověk dokáže být, tím víc se blíží objektivitě. Na druhé straně, a to už nás učí jen život, čím déle zůstáváte empatičtí, tím rychleji se blížíte schizofrenii, psychofarmakům a následné hospitalizaci v blázinci. Takže ono být empatický taky není žádná sranda.

Jsou ale výjimeční lidé s výjimečným darem empatie a k tomu natolik vysokým intelektem, že vše dokáží nejen popsat, ale i srozumitelně předat nám prostším. Jedním z nich je právě Dan Ariely. Profesor behaviorální ekonomie na MIT Media Laboratory and Sloan School of Management. Je expertem Federální rezervní banky v Bostonu a člen Advance Study v Princeton. Přečtěte si jeho knihu „Jak drahé je zdarma“.  S podtitulem „Proč dobří lidé přijímají špatná rozhodnutí“ a „Iracionální faktory v ekonomice i v životě“. Myslím, že se po přečtení této knihy vrátí voda do svých koryt a vlna odporu se zklidní. Příjemné čtení vám přeji.